top of page

DESPRE STICLA

Sticla este un material fascinant, aproape viu, care în spatele aparenÈ›ei sale rigide È™i casante, ascunde o natură fluidă, sensibilă È™i maleabilă. DeÈ™i este foarte puÈ›in cunoscută sau promovată, ea este una dintre cele mai dinamice tehnici de manipulare a formei.

1F4A9212a.JPG

CE INVATAM DE LA STICLA ?

Legile fizice si metafizice ale Sticlei​

​

​Sticla este o arta a Focului a carui principala lectie este - sa fim prezenti.

O sa povestim aici ce putem invata de la sticla.​​

​

Despre Transparența

 

Transparența este rezultatul unei dezordini,

Sticla nu este goală. Dar permite luminii să o traverseze.

Nu pentru că ar fi perfectă, ci pentru că în interiorul ei nu există ordine cristalină.
Structura moleculară a sticlei este amorfă — dezorganizată, asemenea unui lichid care s-a oprit din curgere, dar nu s-a aÈ™ezat într-un tipar.

Această dezordine împiedică absorbÈ›ia luminii vizibile.
Iar lumina trece.

Transparența nu este o calitate a vidului, ci a unei structuri care nu opune rezistență.​

​

Despre recoacere

​

Recoacerea este procesul de stabilizare a sticlei dupa modelare.

Este cel mai delicat proces din procesarea sticlei, fiind si cel mai subtil.

Daca putem urmari cum se topeste sau modeleaza sticla, recoacerea are loc la nivel molecular. Este procesul in care sticla, trecuta prin foc si modelata se stabilizeaza in forma noua cu sau fara tensiuni.

Recoacerea este procesul care dureaza cel mai mult din toata experienta - intre 6 ore si 30 de zile in functie de grosimea piesei.

 

    Despre tensiuni

 

Tensiunile din sticlă apar când diferenÈ›ele de temperatură nu sunt corect gestionate. Daca recoacerea nu este uniforma si de durata potrivita, apar stresuri interne — invizibile, dar reale. Uneori, piesele ies din cuptor fără fisuri, dar se sparg după săptămâni.
E nevoie doar de o vibrație sau o atingere, și tensiunea acumulată cedează.

Tensiunile se rezolvă cu căldură. Nu cu presiune, nu cu forță — doar cu o revenire controlată la un punct de echilibru termic.

​

                                                                           Despre timp

​

Sticla curge, dar nu aÈ™a cum cred mulÈ›i — nu picură în timp, ci alunecă între stări. De la lichid la solid, fără o limită clară. Nu are un punct de solidificare, ci o tranziÈ›ie lentă numită “tranziÈ›ia sticloasă”. Asta face ca timpul, în lucrul cu sticla, să devină o variabilă care nu poate fi grăbită. Dacă insiÈ™ti, o pierzi. Dacă aÈ™tepÈ›i prea mult, se întăreÈ™te. AÈ™a că rămâi în prezent È™i lucrezi cu ce îÈ›i dă ea.

​

Despre reciclare

​

Sticla nu se degradează atunci când este reciclată. Se poate topi È™i remodela la nesfârÈ™it, fără să-È™i piardă proprietățile. Asta o face diferită de multe alte materiale. De fapt, o sticlă reciclată poate deveni din nou recipient, vitraliu, sau obiect de artă — fără ca ochiul să mai vadă vreodată forma din care a pornit. Ceva ce a fost spart poate redeveni întreg. La propriu. Dar nu oricum — ci prin căldură, timp, È™i o formă nouă.

​

 Sticla - in istorie si in modernitate

​

Cele mai vechi obiecte din sticlă descoperite datează de acum peste 4.000 de ani — din Mesopotamia È™i Egiptul Antic. IniÈ›ial, sticla era opacă, colorată È™i preÈ›ioasă, lucrată manual pentru obiecte rare, precum amulete sau vase mici.

În Roma Antică, tehnica suflării în sticlă a revoluÈ›ionat producÈ›ia. Din secolul I î.Hr., sticla a devenit mai accesibilă È™i mai prezentă în viaÈ›a de zi cu zi. Se folosea pentru pahare, ferestre È™i recipiente de depozitare.

Astăzi, peste 100 de milioane de tone de sticlă sunt produse anual în lume — pentru construcÈ›ii, ambalaje, fibre optice, electronică, medicină È™i artă. Este unul dintre cele mai versatile materiale cunoscute, cu o rată de reciclare care poate depăși 80% în anumite țări europene.

De la obiect de lux la parte din cotidian, de la vitraliile bizantine la microcipuri moderne, sticla a traversat epoci și tehnologii fără să-și piardă esența.

Rămâne un material stabil, dar deschis la transformare.
VeÈ™nic reutilizabil. Întotdeauna relevant.

​

In general efectul terapeutic al artelor vine din faptul ca ne obligati sa ne concentram si mintea si corpul in acelasi loc pentru o perioada mai lunga de timp.

La fel ca si corpul, si partile noastra interioare Rabdarea, Vointa, Intuitia, Mintea, Simtirea au nevoie de antrenament.

​

​

 

bottom of page